سه شنبه، 28 فروردین 1403| 16 April 2024

نور خورشید چه فایده هایی دارد؟

۱۴۰۰/۰۱/۲۳ ۱۷:۰۹ چاپ کدخبر: 6344

آفتاب ایلام| نور خورشید مهمترین منبع ویتامین دی است. ویتامین دی به عنوان یکی از ویتامین های محلول در چربی نقش بسزایی در سلامت روح و روان ما دارد. شاید برایتان قدری عجیب باشد اما دور ماندن از نور خورشید یکی از مهمترین علل بروز بیماری هاست و باعث می شود انسان با مشکلات عدیده ای مواجه شود.متاسفانه در برخی از نقاط کشور بسیاری از زنان و دختران با مشکلات مربوط به سلامت استخوان و مفاصل و همچنین مشکلات خلق و خو مواجه هستند که خانه نشینی و عدم بهره گیری از نورآفتاب عامل اصلی بروز این مشکلات است. در ادامه این مبحث را به صورت تفصیلی تر تشریح خواهیم کرد.

فواید نور خورشید بر سلامت بدن

نور خوشید سرشار از انرژی است. افرادی که روزانه به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار می گیرند روحیه بهتر و جسم سرحال تری خواهند داشت. عدم دریافت نور خوشید باعث می شود انسان بی حال و بی حوصله باشد و از همه مهمتر سیستم خواب انسان به صورت طبیعی تنظیم نمی شود و این امر با ایجاد اختلالات بسیار زیادی در زندگی همراه خواهد بود.درست است که نور خوشید در اغلب ساعات تابستان می تواند برای پوست و سلامت بدن مضر باشد اما در سایر فصل ها و بخصوص ساعات ابتدایی روز، تاثیرات معجزه آسایی بر شما خواهد داشت. هرگز به بهانه های مختلف اعم از بهانه های کاری، شرایط زیست محیطی، خانوادگی یا مذهبی خود را از نور آفتاب محروم نکنید.پرده ها را کنار کشیده و بگذارید نور زندگی بخشِ آفتاب به داخل خانه بتابد. لباس ورزشی خود را پوشیده و زمانی که نور آفتاب به صورت ملایم می تابد به پیاده روی بروید یا به آرامی دویدن را آغاز کنید. دوچرخه تان را بردارید و زیر نور ملایم آفتاب دوچرخه سواری کنید. تاثیرات مطلوب این فعالیت ها را در کوتاه مدت خواهید دید.

چه مقدار نور خورشید برای سلامتی کافی است؟

اینکه چه میزان از نور خورشید در طول روز مورد نیاز ماست به شرایط مختلفی بستگی دارد؛ به عنوان مثال اگر شما در یک منطقه گرمسیر زندگی می کنید که در اغلب ایام روز نور آفتاب با شدت بسیار زیادی می تابد بهتر است روزانه ده الی پانزده دقیقه و در دمای پایین تر (به عنوان مثال اول صبح یا اواخر روز) در معرض نور آفتاب باشید. در برخی از شهرها هم که اغلب هوا ابری است باید مدت زمان بیشتری را صرف ماندن زیر نور آفتاب کنید. برخی از افراد تصور می کنند همین که صورت و دست آن ها در معرض دریافت نور خورشید باشد کفایت می کند اما شما برای دریافت میزان کافی از نور خوشید باید بخش های بیشتری از بدن را در معرض این نور قرار دهید به عنوان مثال برای تقویت قوای جنسی باید در طول روز پشت و قفسه سینه خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید. پلاژ ها بهترین فضای ممکن برای دریافت این منبع پر انرژی هستند. اگر صرفا بخواهید از طریق صورت و دست منابع کافی ویتامین دی را دریافت کنید باید دقایق بیشتری در معرض نور آفتاب قرار بگیرید و این امر با تاثیرات نامطلوب بر سلامت و رنگ پوست اعضای مورد نظر همراه خواهد بود. گذشته از اینکه پزشکان معتقد هستند که تابش بیش از حد نور آفتاب بر یک قسمت از بدن می تواند نتایج معکوسی را به همراه داشته باشد.

فواید نور خورشید در درمان بیماری ها

نور خوشید علاوه بر حفظ سلامت بدن می تواند به درمان برخی از بیماری ها از جمله انواع سرطان، استرس مزمن، فشار خون بالا، اضافه وزن، مشکلات جنسی، اختلالات عاطفی، بهبود عملکرد مغز و حافظه، بهبود خواب، کاهش دردهای دوران قاعدگی و همچنین پیشگیری از ابتلا به دیابت کمک کند. اغلب فواید ذکر شده از طریق تامین ویتامین دی به صورت طبیعی و ترشح سوتونین در بدن رخ می دهد. موارد اخیر تنها بخش اندکی از فواید نور خوشید است که بیان کردیم. امروزه در برخی از مناطق کشور همانند جزیره کیش، پلاژهایی طراحی شده اند که به علت قرار گرفتن در سواحل خلیج فارس، علاوه بر آفتاب گرفتن می توانید از رطوبت دریا هم برای رفع خشکی پوست خود بهره مند شوید. البته بهتر است پیش از عزیمت به این جزیره، معایب زندگی در کیش را هم مطالعه کنید و با اطلاعات کامل به این جزیره سفر کنید و یا آنرا برای زندگی انتخاب کنید و صرفا برای آفتاب گرفتن به این جزیره مهاجرت نکنید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان