جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
رضا میرزاد

قانون خوب نیازمند مجری خوب است

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ ۰۸:۲۵ چاپ کدخبر: 6443

آفتاب ایلام؛ " مصوبات ستاد کرونا در حکم قانون است" این سخن محمد نوذری است که امروز در فضای مجازی استان ایلام منتشر شده است.

سخنی که این قلم در صدد نیست تا برای نقد آن به صغری و کبری متوسل شود و در صدد نقض آن باشد. بلکه قصد آن است که استاندار ایلام مستحضرند؛ که قانون خوب نیازمند مجری خوب است.
امروز آن چه در ماجرای اقدامات پیشگیرانه و محدود کننده کرونا دیده می‌شود آن است که مجریانی که در رعایت قانون سهم بالایی دارند خود ناقض قانون هستند؛ علاوه بر آن در اجرا، انجام و بررسی و پیشنهاد قانون نیز خلاقیتی در عملکرد آنان دیده نمی‌شود و صرفاً آن چه ابلاغ می‌شود را اجرا می‌کنند و آن را با شرایط زمانی و مکانی و جغرافیای اجرا منطبق نمی‌کنند.
نمونه بی شمار از این موارد قابل احصاء است و تنها مختص ایلام نیست اما آن چه در ایلام دیده می‌شود بیش از سایر استان‌ها است.
اجرای طرح محدودیت شبانه که پلیس مجری آن است نمونه ای از این موارد است که در استان ایلام این طرح از هیچ خلاقیت و بومی‌گرایی برخوردار نیست و صرفا در صدد آن است که آماری از تعداد جریمه‌ها افزایش دهد.
اما برای شهری که تمام مرکز درمانی آن متمرکز در هسته مرکزی است و در ایام محدودیت بنا به ضروت و اضطرار خانواده‌ها مجبور به تردد در ساعات محدودیت هستند هیچ جایگزینی در نظر گرفته نشده است.
اما همین طرح در پایتخت با تدابیر بهتر و لحاظ کردن شرایط و کمک به مردم نیازمند به تردد در ساعات محدودیت لحاظ شده است و این طرح محدودیت‌هایی را شامل است که به مراکز تفریحی، بازارها و مراکز تفرجگاهی منتهی است، نه کل پایتخت(تهران بزرگ). در خلاقیت اجرایی این طرح در پایتخت نیز به رغم تجهیزات الکترونیکی(دوربین) در خارج از مکان‌های مورد نظر (مراکز تفریحی، بازارها و مراکز تفرجگاهی) اعمال قانونی صورت نمی‌گیرد.
محدودیت ورود به (مراکز تفریحی، بازارها و مراکز تفرجگاهی) در استان‌های دیگر نه با دال‌های بتی و نه با استقرار یگان‌های ویژه و پلیس و بگیر و ببند بلکه با بنری که محترما نه ضمن هشدار؛ ورود را به آن امکنه ممنوع کرده است بسنده شده است و در مراکز و وزارتخانه‌ها نیز با ایجاد فضای بصری زیبا، شکیل و مورد پسند هم اعمال مقرات شده است و هم شان و جایگاه شهروندان رعایت گردیده است.
به هرحال" مصوبات ستاد کرونا در حکم قانون است" اما قانون اگر مجری خوب نداشته باشد نه تنها موثر نیست بلکه نتیجه‌اش این است که امروز نافرمانی مدنی در مقابله با مصوبات ستاد کرونا شکل گرفته است و نتیجه آن نه تنها بازدارنده نیست بلکه مشکل زا هم شده است و سلامت شهروندان را به خطر انداخته است.
برای موثر شدن این مصوبا ستاد کرونا نیازمند بازنگری و اجرای مصوبات بر اساس مقتضات زمانی و مکانی و جغرافیای اجرا هستیم که امید است مورد نظر قرار گیرد و آزمون و خطاهای یک و نیم ساله مسئولان را به تفکر وا دارد که آن چه تا الان انجام داده‌اند میزان تاثیرش کم بوده است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان