پنجشنبه، 30 فروردین 1403| 18 April 2024

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مشکل آب گوگردی در دهلران یکی از مشکلات قدیمی و مطالبات جدی مردم دهلران است؛ دهلران شهری در جنوب استان ایلام است؛ این شهر در استان از نظر جمعیت رتبه‌ دوم و از نظر مساحت اولین شهرستان استان بوده و نسبت به دیگر شهرستان‌های استان ایلام، مرز مشترک بیشتری با کشور عراق دارد.

چشمه‌های آبگرم با خواص درمانی و گوگردی در فاصله ۳ کیلومتری از شهر دهلران، در دامنه کوه سیاه کوه و نزدیک به غار خفاش قرار دارند که با دمای حدود ۵۰ درجه سانتیگراد دارای چشمه‌های بهداشتی آبگرم و استخرهای لجن درمانی بوده و از اهمیت درمانی خاصی برخوردار هستند.

چشمه‌های آبگرم در پایین دشت، سرد شده و به نام «سرگرو» یا «سرگراب» برای مصارف کشاورزی و گوسفندان استفاده می‌شود و بیشتر اوقات به ویژه در هوای معتدل بوی گوگردی این چشمه‌ها که شبیه به بوی تخم مرغ پخته است، فضای شهر را در برمی‌گیرد؛ جریان این آب در جنوب غربی دهلران منطقه شوره زاری را به وجود آورده که پوشیده از گیاهان گز است.

این چشمه‌ها دارای آبی باخواص گوگردی هستند که از دل زمین می‌جوشند و در مسیر رودخانه نیز آب معدنی جریان دارد.

نظر کارشناسان در خصوص چشمه‌های آب گرم

یکی از کارشناسان در این رابطه می‌گوید: چشمه‌‎های آبگرم دهلران از انواع فسیلی است؛ یعنی در اثر ‏فعل و انفعالات منابع نفت و گاز منطقه به وجود آمده‌‎ و از دو رشته اصلی سرچشمه می‌‎گیرند؛ آن‌ها پس از تلاقی با یکدیگر، رودخانه‌ه‎ایی از ‏آب گرم به همراه مواد معدنی را تشکیل می‌دهند و جاری می‎‌شوند.

برخی از کارشناسان، اما ‏منشأ آن را بارندگی می‌دانند که در سازند‌های زمین شناسی و در لایه‌های آهکی این منطقه نفوذ می‌کنند و پس از چرخش‌های عمقی‌ای که در زمین انجام می‌دهند بر اساس شیب زمین گرمایی به دمای آن‌ها اضافه می‌شود.

یکی از نکات جالب در مورد چشمه‌های آبگرم دهلران این است که آب این چشمه در طول روز با توجه به انعکاس نور خورشید به صورت هفت رنگ خود را نشان می‌دهد؛ این آب برای بهبود رماتیسم، حساسیت، دمل، زخم‌ها و همچنین شکستگی استخوان و کوفتگی بسیار موثر است؛ اما کسانی که دچار ناراحتی‌های قلبی هستند به‌علت گوگرد زیاد در منطقه باید از چشمه استفاده نکنند.

اما همه‌ اینها قسمت زیبای ماجراست، بوی تلخی گوگرد از آنجا احساس می‌شود که این آب هفت رنگ مشکلاتی را نیز برای مردم به وجود می‌آورد.

مشکلات ناشی از انتشار گازهای گوگردی  (آرمین-ح) از شهروندان دهلرانی در این باره می‌گوید: به خاطر گازهای گوگردی این چشمه‌ها همه‌ وسایل برقی و فلزی، حتی خودرو‌ها خراب می‌شوند و از بین می‌روند.


نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان