پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

آفتاب ایلام،سال ۹۲ کلنگ احداث راه آهن در استان ایلام توسط رئیس جمهور وقت به منظور تسهیل در تردد و توسعه‌ استان به زمین زده شد، اما پس از بررسی‌های انجام شده توسط راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌های مربوط، اجرای آن با ایراداتی مواجه شد و پس از کلنگ‌زنی، این پروژه نیز همانند اکثر پروژه‌های عمرانی استان، به فراموشی سپرده شد.

به گفته‌ کارشناسان اقتصادی یکی از بخش‌های مهم سیستم حمل‌ونقل در اغلب کشور‌ها که نقش زیربنایی و غیر قابل انکاری در توسعه پایدار هر منطقه‌ای ایفا می‌کند، بخش حمل و نقل ریلی است.

در اکثر کشور‌های توسعه یافته و بیشتر کشو‌ر‌های در حال توسعه، راه‌آهن یک مکانیسم مهم و کارآمد در زمینه حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری محسوب می‌شود.

از این رو با توجه به اهمیت احداث خطوط راه‌آهن در توسعه هر استان، عملیات اجرایی این پروژه سال گذشته به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور آغاز شد و طبق قرارداد می بایست طی چهارسال آینده ۱۷ کیلومتر از ۷۷ کیلومتر ریل ایلام _اسلام آباد افتتاح شود.

این در حالیست که این پروژه طی یک سال گذشته کمتر از ده درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

احمد فیضی یکی از شهروندان ایلامی اظهار داشت: حمل و نقل ریلی برای کشور‌هایی مانند ایران، بهترین ابزار جهت جوابگویی به نیاز‌های حمل و نقل باری و مسافری است.

او افزود: سالهاست مردم استان ایلام در انتظار پیوستن این استان به شبکه ریلی کشورند، اما مشخص نیست، چند سال دیگر این پروژه به مرحله افتتاح برسد.

محمد مقصودی از دیگر شهروندان ایلامی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی نقش به سزایی در توسعه‌های اقتصادی، کشاورزی و... دارد افزود: در اجرای این پروژه بیشتر شاهد وعده‌های کذب بوده‌ایم تا اقدامات موثر، ضروری است مسئولان به این پروژه توجه بیشتری داشته باشند.

او افزود: همچنین احداث راه‌آهن تاثیر بسزایی در کاهش آمار تصادفات، آلودگی هوا و... دارد.

پایان فاز اول پروژه راه آهن تا چهار سال آینده

آیت قیصربیگی اظهار داشت: بحث احداث راه‌آهن در استان ایلام از دولت گذشته تا کنون ادامه داشته است که متاسفانه به دلیل کمبود اعتبار پیشرفت چندانی نداشته است.

مدیرکل روابط عمومی استانداری ایلام افزود: اعتبار این پروژه در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۱۶۹ میلیارد تومان افزایش یافته است و انتظار می‌رود فاز اول این پروژه به طول ۱۷ کیلومتر تا چهار سال آینده به پایان برسد.

ضعف در زیرساخت‌ها

محمد رضا شریفی نیز در همین راستا گفت: احداث راه‌آهن در استان ایلام برای اولین بار در دولت قبل توسط رئیس جمهور وقت، کلنگ زنی شد که به دلیل وجود برخی مشکلات این پروژه پیگیری نشد.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت در استان ایلام با بیان اینکه ضعف در زیر ساخت‌ها مانع از تسریع در روند ساخت این پروژه شده است، افزود: احداث راه‌آهن در سال ۱۳۹۹ توسط رئیس جمهور وقت مجددا کلنگ زنی شده و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای پیشبرد آن اختصاص داده شده است.

راه آهن ایلام نیازمند حمایت است

با توجه به محدودیت پرواز‌های فرودگاه ایلام، احداث خطوط ریلی در استان از یک سو می‌تواند کاهش هزینه و سهولت سفر و از سوی دیگر کاهش سوانح رانندگی را در پی داشته باشد و ضروری است مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری‌ها و رایزنی‌های لازم را جهت تسریع در روند احداث این پروژه انجام دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

 



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان