جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024


مدیر عامل آب منطقه‌ای ایلام، از کاهش ۲۰ درصدی ذخائر آبی سدهای ایلام خبر داد و گفت: راه غلبه بر مشکل کم‌آبی در استان عمل به وظایف از سوی دستگاههای ذیربط و رعایت الگوی مصرف توسط مصرف کننده گان است.

علی پور احمد در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ایلام،  از کاهش ۲۰ درصدی ذخائر آبی سدهای ایلام خبر داد و اظهار داشت: راه غلبه بر مشکل کم‌آبی در استان عمل به وظایف از سوی دستگاههای ذیربط و ذیمدخل و  رعایت الگوی مصرف توسط مصرف کننده گان است.

مدیر عامل شرکت آب منظقه‌ای استان ایلام گفت: امسال شاهد خشک‌ترین بهار۵۰ سال گذشته در استان ایلام هستیم و کاهش ۲۲ درصدی بارندگی در مقایسه با بارشهای بلند مدت و کاهش ۴۰ درصدی نسبت به سال آبی گذشته را شاهد هستیم.

 مدیر عامل آب منطقه‌ای ایلام افزود در طول چند ساله‌ی اخیر «فروردین و اردیبهشت» بدون بارشی نداشته‌ایم اما امسال این اتفاق رخ داده است که امری نادر است که در دوماهه «فروردین و اردیبهشت» با نبود بارندگی مواجه باشیم.

 پور احمد به کاهش شدید بارندگی‌ها در فصل آبی جاری اشاره کرد و افزود: آبدهی رودخانه‌ها و ورودی به مخازن سدها نسبت به سنوات گذشته به طور متوسط ۳۰درصد و در برخی از موارد تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای ایلام با اشاره به گرمای زودرس استان و در پی آن تبخیر منابع آبی و افزایش مصرف گفت: برای برون رفت از این وضعیت جلسات شورای حفاظت از منابع آبی با ریاست استاندار محترم برگزار و همچنین کارگروه سازگاری با کم آبی استان فعال شده است.

پور احمد با توجه به اقدامات اضطراری کارگروه جهت عبور از شرایط کم آبی و پیک مصرف در تابستان امسال، تامین آب شرب را در اولویت و دغدغه اول استان عنوان و گفت: در جهت صرفه جویی آب شرب، آب و فاضلاب موظف به قطع انشعابات غیرمجاز و اعمال مدیریت صحیح مصرف شده و شهرداری ایلام نیز بایستی آب فضای سبز  را از قنوات سطح شهرایلام و پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری تامین کند.

وی افزود:همچنین به استناد مصوبات شورای حفاظت از منابع آب استان در سال جاری تمام بهره برداران از منابع آب از کشت محصولات آب بر از جمله هندوانه، برنج، ذرت و یونجه و از کاشت محصولات در بستر رودخانه خوداری کنند.

وی گفت: در راستای کاهش مصارف، جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز و اضافه برداشت‌ها  اکیپ های گشت و بازرسی جهت رصد  از چاه ها و رودخانه های سطح استان فعال هستند.

سخن پایانی مدیرعامل آب منظقه‌ای ایلام آن بود که گفت: مسئله آب توسط یک دستگاه و یک وزارتخانه قابل حل نیست و راه غلبه بر مشکل کم‌آبی در استان همراهی و هم افزایی همه ذیمدخلان و عمل به وظایف از سوی متولیان امر و دستگاههای ذیربط و  رعایت الگوی مصرف توسط همه بهره برداران است و چاره‌ای جزء این وجود ندارد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان