جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024
رضا میرزاد

پاسخگویی با طعم منت

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ ۲۰:۴۱ چاپ کدخبر: 6882

آفتاب ایلام|اساتید علم ارتباطات و روزنامه‌نگاری بر این باورند که " مهم‌ترین نقش و وظیفه‌ی رسانه‌ها نقد و نظارت و دیده‌بانی و هوشیار نگاه‌داشتن جامعه و پاسخگو ساختن مسئولان است ".حساب کشی و در معرض نقد قرار دادن دولت‌ها نیز از کارکرد رسانه‌ها است تا کارگزاران نتوانند سوءاستفاده کنند و مانع از مشارکت سیاسی اجتماعی شهروندان شوند.

این کارکرد رسانه‌ها کارگزاران را به پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری وادار می‌کند و کارگزاران  دولت مردم‌سالار اگر توانایی پاسخگویی در قبال عملکرد خود نداشته باشند، نادیده انگاری حق آگاهی مردم به‌عنوان یک  اساسی است.

با این وصف اقدام معاونت اقتصادی استانداری ایلام  حق آگاهی را از افکار عمومی گرفت و این اقدام ناقض تضمین حق آگاهی مردم ایلام ازآنچه در اثر عملکرد ضعیف تیم اقتصادی است شده است و بدون تضمین حق آگاهی نمی‌توان آینده روش برای استان و اقتصاد آن پیش‌بینی کرد.

اما تأسف‌بارتر اینکه  این کارگزار دولت در ایلام هنوز بر این مسئله واقف نیست که به طریقی عمل کند که مورد تائید جامعه قرار گیرد و پاسخگویی مبنای هر جامعه‌ای است  که ادعای دمکراتیک بودن دارد.

از طرفی برای پاسخگو بودن ، اقناع افکار عمومی و دفاع از عملکرد ناموفق به آن طعم منت می‌دهد و می‌خواهد این تفکر را بر افکار عمومی القاء کنند که وساطت‌ها و رایزنی‌ها و خواهش و تمناها موجب شده است تا این کارگزار به خود زحمت پاسخگویی دهد.

نگارنده این سطور بر این باور است وساطت کنندگان، مجاب‌کنندگان و رایزنان برای پاسخگو کردن معاونت اقتصادی استان ایلام به افکار عمومی استقلال رسانه را مخدوش کرده‌اند و نباید بر این اقدام خود مهر تائید و تبلیغ بگذارند.

این اقدام وساطت کنندگان، مجاب‌کنندگان و رایزنان به تضعیف نظام پاسخگویی ، استقلال رسانه منجر وپاسخگویی با طعم منت را تبلیغ می‌کند.ختم کلام آنکه توصیه این قلم به معاونت اقتصادی استانداری ایلام عمل به فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمود"افراد، مسئولین، خودشان را در معرض نقد و انتقاد قرار بدهند و پاسخگو باشند و پاسخ بدهند و تبیین کنند. خیلی از اوقات اگر چنانچه یک انتقادی به کسی بشود، این فرصتی است برای او که بتواند ذهن‌ها را روشن کند، تبیین کنند، حقیقت را بیان کنند" و به رایزنان نیز آن است "پاسخگویی با طعم منت" پاسخگویی نیست . 

 

 

  

 

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان