پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

 در حالی که معضل قطعی برق در کشور و استان ایلام وجود دارد، خرید و فروش «ماینر» در ایلام رونق گرفته و البته استخراج بیت کوین بیشتر به صورت خانگی است.

آفتاب ایلام، در حالی که هنوز فصل تابستان فرا نرسیده، مشکل قطعی مکرر برق طی هفته های گذشته باعث مشکلات زیادی برای مردم و صنوف مختلف در کشور و استان ایلام شد.

مسئولان یکی از دلایل افزایش مصرف و قطعی برق را دستگاه های ارز دیجیتال عنوان می کنند و معتقد هستند دستگاه های مورد استفاده استخراج کنندگان بیت کوین به دلیل استفاده شبانه روزی، نیازمند مصرف برق بسیار زیادی است.

بررسی های میدانی خبرنگار مهر در ایلام و آگهی های قید شده در سایت ها و فضای مجازی نشان می دهد، خرید و فروش دستگاه های ماینر برای استخراج ارز دیجیتال در استان رونق گرفته است.

طبق گفته کارشناسان، در استان ایلام به دلیل نبود ظرفیت های لازم، بیشتر دستگاه های ماینر خانگی هستند و کمتر مزرعه بیت کوین وجود دارد.

در استان ایلام دستگاه ماینر به راحتی خرید و فروش می شود، اما بازار امن و باثباتی ندارد. به دلیل ناآشنایی افراد، کلاهبرداری صورت می گیرد و از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می شود و هم اختلاف قیمت زیادی بین فروشندگان مختلف وجود دارد.

در حالی که شرکت توانیر به همه مصرف کنندگان غیرمجاز رمز ارز اکید هشدار داده به سرعت فعالیت های خود را متوقف کرده و تا پایان شهریور به هیچ وجه دستگاه های خود را روشن نکنند، به نظر می رسد در استان ایلام این مهم مورد غفلت واقع شده است.

طی روزهای گذشته با شدت گرفتن قطعی های برق در استان ایلام گمانه زنی ها در خصوص فعالیت مزارع بیت کوین در این استان افزایش یافته و بعد از پیگیری و تحقیقات به عمل آمده چندین مزرعه در استان ایلام کشف شده، با این حال به نظر می رسد عموم فعالیت بیت کویین خانه های مردم است.

مزرعه های بیت کوین را گزارش دهید، پاداش بگیرید

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان ایلام اظهار کرد: تاکنون سه مورد مزرعه بیت کوین در استان پیدا شده و برخورد قانونی لازم با آنها صورت گرفته است.

هادی شیرخانی افزود: افرادی که مزارع بیت کوین را به ما اطلاع دارند، پاداش های بسیار خوبی برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

ضرورت برخورد با رمز ارزها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام نیز بر ضرورت برخورد با رمز ارزها به عنوان یکی از مهمترین راهبردها در کاهش مصرف برق تاکید کرد و گفت: در اینجا لازم است مردم و رسانه ها در شناسایی این مراکز با شرکت توزیع برق استان همکاری کنند.

آیت قیصربیگی بیان کرد: مشکلاتی که امروز صنعت برق با آنها دست و پنجه نرم می کند، غیرقابل انکار است اما مردم در نهایت برق می خواهند و باید برای حل این مشکل تمهیدات لازم اندیشیده شود.

استفاده از دستگاه های ماینر، نیاز به مصرف برق زیادی دارند و تولیدکنندگان ارز دیجیتال با استفاده از برق دولتی و به صورت غیر مجاز اقدام به راه اندازی دستگاه های استخراج ارز دیجیتال می کنند.

ایلام به لحاظ آب و برق وضعیت خوبی ندارد

نماینده مردم ایلام در مجلس نیز گفت: قطعی مکرر برق و نبود آب در استان های مرزی، محروم و گرمسیری از مردم سلب آسایش کرده است.

علی اکبر بسطامی بیان کرد: وزارت نیرو باید به فوریت برای رفع مشکلات مردم اقدام کند.

تعداد کل مشترکان برق استان ایلام ۵۸۰ هزار نفری ایلام ۲۳۰ هزار مشترک است که بیشتر آنها خانگی است و حدود ۳۰ درصد مشترکان برق در محدوده شهرستان ایلام قرار دارند.

با توجه به شرایط گرمای زودرس در استان ایلام که مشکلاتی برای کمبود آب و برق برای مردم به وجود آورده است، بخش عمده برطرف کردن آن با صرفه جویی قابل حل است و می توان مدیریت کرد. مسئولان هم باید تلاش کنند با مدیریت صحیح قطعی ها را به حداقل برسانند.

منبع مهر



نویسنده: Fatahi
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان