جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024

رسانه ها به عنوان یکی از کنشگران عرصه انتخابات در آستانه این رویداد مهم و سرنوشت ساز ماموریت و رسالت سخت و خطیری در زمینه جلب مشارکت مردم و ایجاد شور انتخاباتی دارند.

آفتاب ایلام، در حالیکه مشارکت مردم تحت تاثیر چند عامل از جمله هجمه های تبلیغاتی و رسانه ای دشمنان، خستگی ناشی از کرونا، مشکلات اقتصادی در نتیجه تحریم ها و به گوش رسیدن اخبار منفی قرار دارد، رسانه ها می توانند با عملکرد درست و حرفه ای در ترغیب مردم به حضور در پای صندوق های رای نقش خود را ایفا کنند.

بازسازی اعتماد عمومی در میانه اوج تحرکات دشمنان برای دلسرد کردن مردم جز با آگاهی بخشی، اطلاع رسانی درست و واقعی، جلب اعتماد افکار عمومی و ایجاد فضای رقابتی سالم توسط رسانه ها امکانپذیر نیست.

رسانه ها باید تلاش کنند با عملکرد درست خود و با حفظ اصل بی طرفی، مردم را به مشارکت بیشتر تشویق کنند و با ایجاد شور و هیجان، فضای انتخاباتی سالم و بدور از هر گونه تخریب، توهین، تهمت و بی اخلاقی ایجاد کنند.

در حالی به روزهای برگزاری یکی از بزرگ ترین آزمون های پیش روی ملت ایران نزدیک می شویم که این روزها شهرها و محلات رنگ و بوی انتخاباتی به خود گرفته و هر کسی در توان و وسع خود در تلاش است تا سهم خود را در تعیین سرنوشت این مرز و بوم به خوبی ایفا کند.

نقش تاثیرگذار رسانه ها در خصوص حضور آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات نیز برکسی پوشیده نیست در این راستا خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام میزگردی را با عنوان لزوم مشارکت حداکثری و نقش رسانه ها در جلب مشارکت مردم با حضور عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، سامی شهبازی رییس خانه مطبوعات ایلام و خداداد ابراهیمی مدیرمسوول روزنامه مهران برگزار کرد.

"آری به رای" را هشتگ کنیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: انتخاب نکردن ناخواسته خود یک انتخاب است زیرا در اینصورت فرد دیگری بجای من انتخاب می کند، بنابراین در مقابل افرادی که "نه به رای" را هشتگ می کنند من معتقدم ما باید "آری به رای" و استفاده از حق رای را هشتگ کنیم.

عمران خودآموز با بیان اینکه تک تک آحاد جامعه در سرنوشت ملی خود موثر و مسوول هستند، افزود: بطور قطع هم فضای مجازی و هم فضای رسمی رسانه ای باید در این مسیر حرکت کرده و مردم را به شرکت در انتخابات تشویق و ترغیب کنند.

وی ادامه داد: برخی از احزاب و جریانات داخلی سیاسی و جریان های خارج نشین دوست ندارند مردم در انتخابات مشارکت کنند در حالیکه جریانات جریانات رسمی اصلاح طلب و اصول گرا با وجود گله مندی ها و انتقاداتی که دارند و آنها را بیان کردند تاکنون مشاهده نشده است عدم مشارکت و رای ندادن را بیان کنند. 

خودآموز تصریح کرد: در این میان جریانات معاند تکلیف شان مشخص است اما ۲ جریان اصلی و اصیل کشور با وجود گله مندی هایی که دارند اصل آنها مشارکت و استفاده از حق رای و استفاده حق تعیین سرنوشت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: باید بپذیریم که دشمن قدار، قاتل و تحریم گر توانسته است به ما ضربه بزند اما چگونه باید در جوامع بین المللی حق خود را بگیریم، آیا باید بگوییم تحریم هیچ تاثیری روی ما نداشته و ترامپ ما را تحریم نکرده است و در انتخابات متغییر تحریم را کنار بگذاریم.

خودآموز  ادامه داد: همین دولت در سال ۹۵ رشد اقتصادی ۱۲ درصدی و  تورم تک رقمی داشته است و مردم با توجه به کارنامه این دولت در دور بعدی ۲۴ میلیون رای دادند اما ترامپ از برجام خارج شد و علاوه بر ایجاد مشکلات و تحریم سردار ما را نیز به قتل رساند که نباید این موضوع را نادیده گرفت و ساده انگاشت. 

وی به شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از آن نیز اشاره کرد و یادآور شد: نباید شیوع کرونا و تاثیر آن را بر جامعه نادیده گرفت و با توجه به پژوهش های فراوان در مورد آثار فرهنگی و اجتماعی آن باید پذیرفت که این ویروس اقتصاد دنیا را فلج کرده است و ایران نیز از این قاعده مثتثنی نیست.

خودآموز اظهار داشت: تمامی تحلیلگران قبل از ورود کرونا به کشور ما اعلام کردند ایران با توجه به ساختارها و تحریم ها از آسیب پذیرترین کشورها در مقابل کروناست اما باید برای مدیریت کرونا در ایران، ارزش و اهمیت قائل بود که چگونه توانست این بحران را مدیریت و زمان را خریداری تا بتواند واکسیناسیون عمومی را اجرا کند. 

اگر تحریم و کرونا نادیده گرفته نشود، مردم به صحنه بازمی گردند

خودآموز  تاکید کرد: تحریم و کرونا ۲ متغیر عمده هستند که تاثیر بسیاری بر فضای فعلی جامعه ما گذاشته است و این تاثیرات فرهنگی، اجتماعی وسیاسی سبب شد مردم تا حدودی دچار سرخوردگی شوند و چنانچه این آثار تبیین شود و نادیده نگرفته نشوند، مردم به صحنه باز می گردند و شاهد یک انتخابات پرشور و رقابتی خواهیم بود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام ادامه داد: یکی از دغدغه های کنونی، پیش بینی عدم مشارکت حداکثری مردم است که بخشی از این موضوع حاصل بی انگیزگی، بی عملی سیاسی و بی تفاوتی اجتماعی است و برخی اقشار تصور می کنند چون مشکلاتی وجود دارد بنابراین رای دادن تاثیری ندارد. 

افزایش اعتماد مردم با دریافت واقعیت ها از زبان رسانه

خودآموز تصریح کرد: از بعد دیگر برخی معتقدند رییس جمهوری قرار است چه کاری انجام دهد که این یک گزاره جدی است و باید واقعیت ها را در نظر بگیریم، ما نباید به مردم امید کاذب بدهیم وقتی مردم واقعیت ها را از زبان رسانه دریافت کنند بیشتر اعتماد می کنند تا اینکه بخواهیم امید کاذب بدهیم.

وی افزود: غافل از اینکه بیشترین جلوه تغییر در رییس جمهوری و قوه مجریه مشاهده می شود زیرا قوه مجریه با مردم بطور مستقیم در ارتباط است و در عرصه اجرا و عملیات بیشترین تغییرات را در این قوه می بینیم. 

وی با اشاره به تصور برخی از مردم به بی تاثیر بودن قوه مجریه در تغییر شرایط کشور از نظر اقتصادی و تحول در سایر حوزه ها، گفت: مجلس در راس امور است و میزان رای مردم است، قوه قضاییه نیز مهم است اما چرا رییس جمهوری بعد از مقام معظم رهبری بالاترین مقام اجرایی در کشور است، بطور قطع بدلیل اهمیتی است که رییس قوه مجریه دارد بنابراین می تواند موثر باشد و تغییراتی که در شاکله قدرت مشاهده می شود در قوه مجریه است. 

مردم باید بدانند رییس جمهوری می تواند سرنوشت مردم را تغییر دهد

خودآموز تاکید کرد: باید به مردم یادآور شویم که رییس جمهوری می تواند سرنوشت را تغییر دهد و دارای اختیارات کمی نیست و بطور قطع اراده مردم و برآیند نظراتشان در یک نفر متجلی می شود و این فرد است که کابینه تعیین می کند و سیستم اجرایی و اداری کشور را سامان می دهد. 

افراد بی انگیزه از خود سوال کنند؛ آیا با رای ندادن وضع موجود تغییر می کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام ادامه داد: افرادی که بی عملی سیاسی دارند و شاید بی انگیزه هستند برای رای دادن باید سوال کنند آیا با رای ندادن وضع موجود تغییر می کند و چنانچه با صندوق قهر کنند و انتخابات را به نحوی نادیده بگیرند در زمین تفکری بازی می کنند که با اصل مشارکت مردم و جمهوریت مخالف است.

خودآموز اظهار داشت: دولت کنونی بی دفاع است، نه توان مشارکت برای دور سوم دارد و نه می تواند منافع ملی را فدای مطامع شخصی و جناحی کند بنابراین باید از دولت کنونی دفاع کرد چون دولتی است که در انتخابات حضور ندارد.

وی اضافه کرد: در این دولت به جوانان و زنان در پست های مدیریتی توجه شد و زمانیکه مشاهده می شود، نظام جمهوری اسلامی بواسطه دولت هایی که سرکار می آیند به جوانان توجه می کند، می توان در دولت های آینده نیز شاهد آن بود که این مسیر ادامه یابد. 

خودآموز تصریح کرد: ما باید ببینیم در چه جامعه ای زندگی می کنیم و در ذیل پرچم چه حاکمیتی هستیم، جامعه ما یک جامعه متکثر است هم به لحاظ قومیت ها هم به لحاظ مذاهب، بنابراین در جامعه ای که سلایق متکثری دارد  باید مکانیسمی بتواند برآیند نظرات جامعه را مشخص کند و آن مکانیسم انتخابات است که مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت و حق رای است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ۱۵ سال اقناع مردم به تغییر نظام توسط امام راحل به طول انجامید و انقلاب اسلامی با همراهی مردم شکل گرفت و امام بعنوان یک مجتهد جامع الشرایط بر رای مردم صحه گذاشت و این حق را برای جامعه ما استیفا کرد. 

خودآموز تاکید کرد: انتخابات یک تکلیف است اما بیش از آنکه تکلیف باشد یک حق است که جامعه ما آن را بدست آورده است و نظام های سیاسی و دولت ها هم موظف و مکلفند از این حق صیانت کنند و زمینه های تحقق و احقاق این حق را فراهم کنند چرا که رای هویت و اندیشه یک فرد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام گفت: همه نسبت به این حق حساس هستند و در این فضا نقد و نظر نسبت به انتخابات فراوان است زیرا جامعه ما نظام قبل از این انقلاب را درک کرده است و اجازه تکرار این تجربه را نمی دهد و باید روی پای خود بایستد بنابراین چنین حساسیتی را باید به فال نیک گرفت. 

خودآموز ادامه داد: انتخابات پیش رو نشان می دهد هم رییس جمهوری را انتخاب می کنیم هم به صورت مویرگی و شبکه ای تا عمق روستاها برای خود نماینده انتخاب خواهیم کرد و مدیریت مسایل روزمره خود را به افرادی می سپاریم که اصلح باشند.

وی یکی از دغدغه های این انتخابات را کاهش مشارکت مردم عنوان کرد و گفت: مردم ما از موانع مختلفی گله مندند و این موضوع سبب عدم اقناع و حضور آنها در پای صندوق های رای شده است،  تحریم های بی سابقه، فشار حداکثری ترامپ و مشکلات اقتصادی موانع فراوانی بر سر راه پیشرفت و توسعه کشور است و نمی توان همه تقصیرها به دولت کنونی نسبت داد چرا که این دولت برآمده از رای مردم است و قصد و عزم آن کمک به توسعه کشور بوده و برنامه هایش را اجرا کرده است اما با متغیرهای بیرونی نیز از جمله تحریم ها، نواقص، موانع و کارشکنی هایی در داخل هم مواجه شد. 

خودآموز به نقش رسانه در اقناع مردم اشاره کرد و گفت: رسانه باید این موضوع را تبیین و معیار را برای مردم مشخص کند و با توجه به شرکت چندین نامزد ریاست جمهوری باید توجه کنند کدام نامزد توانایی حل مشکلات مردم را دارند، ناگفته نماند رسانه ها در نبود احزاب قوی در دسته بندی های سیاسی ورود کرده و به نحوی جایگزین احزاب نیز شده و اصل بی طرفی تا حدودی تنزل پیدا کرده است،  پس لزوما رسانه ها بی طرف نیستند و در دسته بندی های سیاسی ورود کرده و جور نبود احزاب قوی را می کشند.

کاهش تهدیدات امنیتی، پشتوانه بین المللی شرکت مردم در انتخابات

رییس خانه مطبوعات و رسانه های استان ایلام نیز گفت: پشتوانه بین المللی رای مردمی در انتخابات پیش رو علاوه بر کاهش تهدیدات امنیتی و جنگ می تواند ساقط شدن تحریم های ظالمانه علیه کشور را به دنبال داشته باشد که تبیین این مهم بر عهده تمامی رسانه ها با گرایشات مختلف است.

سامی شهبازی افزود: هنر دموکراسی دینی و انقلاب اسلامی با وجود تکثر رسانه و مطبوعات با گرایشات مختلف در انتخابات این است که همه آنان برای یک هدف مشترک و واحد یعنی حضور حداکثری و پرشور مردم در انتخابات گام بر می دارند.

وی با بیان اینکه حضور مردم در ادوار گذشته انتخابات از اوایل انقلاب تاکنون بسیار چشمگیر و دشمن شکن بوده است، یادآور شد: پس از هر انتخابات بیشترین حضور مردم به ثبت رسیده و هر نامزدی با هر گرایشی که با آرای حداکثری به عنوان رییس جمهوری کشور شناخته شده، علاوه بر مشروعیت بخشی برای نظام، باعث شده است بسیاری از چالش ها و مسایل کشور در بعد داخلی و بین المللی نیز حل و فصل شود. 

شهبازی بر لزوم حضور مردم در انتخابات پیش رو تاکید کرد و گفت: به هر اندازه حضور مردم در انتخابات پررنگ تر باشد، می تواند در مناظرات و مسایل بین المللی برای ما یک هویت جدید ایجاد کند.

رسانه ها در تعیین فرد اصلح نقش اساسی ایفا می کنند 

شهبازی گفت: رسانه و مطبوعات در انتخابات فرد اصلح برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری از گذشته نقش اساسی داشته اند که این نقش در موقعیت کنونی بسیار ملموس و تعیین کننده است.

رییس خانه مطبوعات و رسانه های ایلام تاکید کرد: رسانه ها علاوه بر کمک به مردم برای شناسایی فرد اصلح در انتخابات پیش رو، می توانند در افزایش شور و نشاط انتخاباتی و حضور حداکثری مردم در انتخابات بسیار اثرگذار باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: رسانه و مطبوعات استان در بحث حضور حداکثری در انتخابات با آگاهی و بر حسب وظیفه ذاتی خود به موقع فعالیت را آغاز کرده و با تأثیرگذاری خود، تنور انتخابات را گرم کند.

وی با یادآوری اینکه در طول ادوار گذشته انتخابات، ایلام همواره جزو سه استان برتر از نظر مشارکت سیاسی بوده است، گفت: یکی از فاکتورهای اصلی و تاثیرگذار در این حضور پرشور، نقش بی بدیل رسانه ها به تناسب سایر استان هاست که ایلام را در کشور به عنوان استانی برتر از حیث مشارکت در انتخابات معرفی کرده است.

اطلاع رسانی انتخابات رسالت اصلی رسانه هاست 

رییس خانه مطبوعات و رسانه های استان ایلام با بیان اینکه اطلاع رسانی انتخاباتی و تبیین حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای از رسالت های اصلی رسانه ها محسوب می شود، گفت: ما شاهد هستیم که رسانه های استان برای تحقق این رسالت خطیر نفش خود را بخوبی ایفا کردند.

شهبازی افزود: رسانه های ایلام در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم به مردم آگاهی بخشی داده اند که این مهم جایگاه فعال رسانه ها را نشان می دهد.

وی یادآور شد: همچنین اصحاب رسانه ایلام توانسته در بحث سالم سازی انتخابات و نظارت عمومی بر عملکرد های انتخابات فعالیت داشته باشند و بیشترین تلاش خود را در این راستا متمرکز کند.

رییس خانه مطبوعات و رسانه های ایلام، نوسان و تلاطم در بخش های مختلف نظیر بورس، صنعت، اشتغال و عدم تحقق وعده های انتخاباتی را مهم ترین دلیل دلسردی مردم ذکر کرد و گفت: در واقع هر دولتی که با وجود فرصت رای حداکثری و پشتوانه مردم نتواند خواسته های مردمی را تحقق بخشد و دغدغه های مردم را حل و فصل کند موجب دلسردی و ناامیدی مردم می شود.

شهبازی در ادامه بر ضرورت تحقق مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو تاکید کرد و افزود: حضور پرشور مردم در انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ علاوه بر افزایش اقتدار نظام اسلامی موجب می شود از یک سو تحریم های ظالمانه علیه کشور کم اثر شود و از سوی دیگر رونق اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور ایجاد شود.

 رسانه ها برای حضور پرشور مردم انسجام داشته باشند 

مدیر مسوول روزنامه مهران و رییس اسبق خانه مطبوعات کشور اظهار داشت: اصحاب رسانه برای حضور پرشور مردم در انتخابات پیش رو باید انسجام داشته باشند و همه برای تحقق حضور حداکثری تلاش کنند.

خداداد ابراهیمی گفت: انتخابات عرصه تجلی اراده ملی است و وظیفه رسانه ها در راستا باید به عنوان مهم ترین کنشگران این عرصه این باشد که نامزدی اصلح، متقی و با دانش و پاکدست را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: نقشه راه و راهبرد انتخاباتی و مسیر درست انتخابات در این مقطع به عهده رسانه هاست که آنان باید ضمن پیشبرد این اهداف، اصل بی طرفی خود را حفظ کنند.

این فعال رسانه ای بیان کرد: یکی از رسالت های خطیر رسانه ها در این مقطع تولید محتوا، دعوت به حضور نخبگان و همه احزاب و سلایق در این انتخابات است این که در راستا اصحاب رسانه بخوبی به وظیفه خود عمل کردند.

وی یادآور شد: در انتخابات پیش رو نباید از شوراهای اسلامی شهر و روستا غافل شویم چرا که مشارکت در پارلمان محلی می تواند میانگین مشارکت در انتخابات را افرایش دهد.

ابراهیمی تاکید کرد: رسانه های در این مقطع باید شاخص های یک فرد اصلح و لزوم حضور مردم در انتخابات را برای مردم تشریح کنند که مردم بتواند با آگاهی بخشی بهتری هم فرد اصلح را انتخاب کنند و هم در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند. 

مسوولان پاسخگوی پرسشگری و مطالبه گری مردم باشند

مدیر مسوول روزنامه مهران و رییس اسبق خانه مطبوعات کشور افزود: همواره ایلام در زمینه مشارکت حداکثری انتخابات در زمره سه استان برتر کشور است و همین امر باعث ایجاد توقع برای مسوولان کشور شده و آنها از مردم ایلام انتظار مشارکت بالایی دارند.

ابراهیمی ادامه داد: اما در مقابل این مشارکت بالا، مردم حق دارند بپرسند ما که در صدر مشارکت بالای کشوری هستیم اما چرا در طول چهار دهه مطالبات و خواسته های استان ایلام برآورده نشده است.

وی اظهار داشت: چرا ثروت و برکات نفت و گاز استان ایلام به استان های دیگر سراریز می شود و چرا راه آهن ایلام به عنوان یک مطالبه مهم همگانی سالیان دراز بدون نتیجه مانده است و ایلام به شبکه سراسری ریلی وصل نیست.

وی گفت: سوال دیگر مردم از مسوولان این است که چرا استان ایلام فاقد کارخانه های کلان با پیوست های بالای اشتغال زایی است و چرا عمده نیروهای چند کارخانه و شرکت موجود در استان را افراد غیربومی تشکیل داده است.

ابراهیمی تاکید کرد: باید به مردم حق داد که پرسشگر و مطالبه گر باشند و اینکه چرا دولت ها و مسوولان در قبال این حجم از مشارکت بالا، برای آسایش و رفاه مردم اقدامات موثری را انجام نداند.

وی افزود: دولت آینده از هر طیف و جناحی که باشد باید استان مرزی ایلام را در اولویت رفاه و آسایش برنامه های خود قرار دهد.

وی بال بیان اینکه مسوولان ارشد کشوری نباید استان ایلام را همچون استان های برخوردار ببینند، یادآور شد: مطالبات استان ایلام باید متفاوت با استان های ثروتمند و برخوردار باشد.

این فعال رسانه ای ادامه داد: رسالت اصلی دولت آینده باید این باشد که در مقابل مشارکت حداکثری مردم و مطالبه های بحق آنها پاسخگو باشد و برای رفاه و آسایش مردم تلاش کند.

وی از مسوولان خواست: استان ایلام را با توجه به جمعیت اندکی که دارد در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دهند و در این راستا مطالبه گری رسانه ها را نشنیده نگیرند.

رسانه ها با پرهیز از سوگیری انتخاباتی، فضای اعتمادسازی را فراهم کنند

مدیرمسوول روزنامه مهران و رییس اسبق خانه مطبوعات کشور گفت: رسانه ها می توانند باشگردهای حرفه ای و ابتکار عمل مناسب در فرآیند توزیع قدرت، تحولات سیاسی و نشاط انتخاباتی، نقشی اثرگذار و بی بدیل ایفا کنند.

ابراهیمی افزود: در واقع رسانه ها به ویژه شبکه های رسانه ای در فضای مجازی در چگونگی شکل گیری رفتارهای انتخاباتی نقشی تعیین کننده دارند.

وی تاکید کرد: رسانه ها به عنوان رکن پویایی و شکوفایی دموکراسی با پرهیز از سوگیری انتخاباتی، فضای اعتمادسازی را فراهم کنند و برای جلب اعتماد مردم، اصل بی طرفی را در تولید محتواهای خود مراعات کنند.

وی یادآور شد: همچنین اخلاق مداری و تهذیب رسانه ای را مرکز ثقل فعالیت های اطلاع رسانی خود قرار دهند.

به گزارش ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری همزمان با سیزدهمین دوره همه پرسی ریاست جهموری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود.

ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ دارای ۱۱ شهرستان و ۲۷ شهر است که ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارد و ۳۱ امین استان پرجمعیت کشور محسوب می شود.

واجدان شرایط رای در استان ایلام بیش از ۴۴۰ هزار و ۵۶۵ نفر هستند

منبع ایرنا



نویسنده: Fatahi
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان