پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

ردپای انتخابات در کنج شهر

۱۴۰۰/۰۳/۲۶ ۱۲:۱۹ چاپ کدخبر: 8531
ایلام - ایرنا - همزمانی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری و تبلیغات هواداران برای جلب آرای مردم، چهره و حال و هوای شهرهای استان ایلام را همچون ...

به گزارش ایرنا، آخرین تجربه تبلیغات هواداران نامزدهای انتخابات در کشور به چند روز قبل از خبر شیوع ویروس کرونا بر می گردد، اواخر بهمن ماه ۹۸ انتخابات مجلس شورای اسلامی؛ که اگرچه زمزمه کرونا اندکی بر آن تاثیر گذاشت اما تبلیغات نامزدها در فضایی آزاد و بدور از محدودیت های بهداشتی بود.

اما انتخابات این دوره که آخرین روز از هفته جاری برگزار می شود متاثر از شیوع ویروس کرونا بوده و تبلیغات نامزدها با وجود کرونا در حال انجام است، اگرچه تبلیغات این دوره به علت کرونا بیشتر به فضای مجازی و رسانه ها کشیده شده اما این مساله بر تبلیغات محیطی تاثیری نداشته است.

در و دیوار شهرهای مختلف این استان از بنرهای نامزدها پوشیده شده است، تصاویر نامزدها اعم از زن و مرد و شعرهایی که برای خود انتخاب و هر کدام حالت خاصی را در عکس ها دارند، نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

 این روزها هیچ خیابان و کوچه ای پیدا نمی شود که رنگ انتخابات نداشته باشد، در هر کوچه و کنج شهر بدون شک دست کم یک عکس تبلیغاتی پیدا می شود که ردپای انتخابات را نشان دهد.

ستادهای تبلیغاتی اعم از ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در خیابان های مختلف چهره و فضایی جدید را به شهرهای این استان داده اند.

پخش سخنرانی های نامزدها از ستادها دیگر شیوه تبلیغاتی است که مردم می توانند بدون حضور در ستادها از مهمترین برنامه ها و اهداف آنها مطلع شوند.

بافت قومی و قبیله ای ایلام، انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان را پررنگ تر کرده و یکی از اقدام های مهم نامزدها، دعوت از بزرگان ایل و طایفه برای حضور در ستادهاست بطوریکه وجود سران ایلات و طوایف موجب شده است سایر اقوام و آشنایان نیز به احترام این بزرگان در ستادها حضور یابند و تا پاسی از شب پای برنامه های آنها بنشینند.

هواداران این روزها از هر شیوه ای برای جلب آرای مردم استفاده می کنند، برخی از آنها به همراه نامزدها راهی خیابان ها شده و با مراجعه به کسبه و بازاریان دیدارهای چهره به چهره را هر روز در برنامه دارند.

برخی هواداران نیز نامزدها را در مراجعه به منازل اقوام و دوستان و آشنایان همراهی می کنند و همگام با نامزدها نظر مساعد خود را از برنامه های آن ها به دیگران منعکس می کنند.

عده ای از هواداران که بیشتر از پسران نوجوان هستند نیز در چهارراه ها مستقر شده و به محض قرمز شدن چراغ راهنما، پوسترهای نامزدها را بین رانندگان توزیع می کنند.

تردد و حضور نامزدها با همراهی تعدادی هوادار در ادارات و دستگاه های اجرایی و گفت و گو با کارمندان، دیگر شیوه تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستاست.

اما تبلیغات محیطی نامزدها تنها به نصب پوستر و عکس بر روی در و دیوار محدود نمی شود، هواداران از خودروها نیز استفاده کرده و بدنه بسیاری از خودروها این روزها پوشیده از عکس های نامزدهای انتخابات است.

همچنین هواداران با اهدای کارت های کوچک تبلیغاتی به کسبه و رانندگان تاکسی ها برای توزیع بین مردم از آنها هم برای تبلیغ استفاده کرده اند.

بکارگیری این شیوه ها در حالی است که نامزدها برنامه های خود را بصورت منظم در فضای مجازی داشته و تصاویر حضور در ستادها، سخنرانی ها و تجمع هایشان را از طریق شبکه های اجتماعی مختلف منتشر می کنند.

اما برخی نامزدها این روزها با دعوت از خوانندگان بومی و پخش موسیقی سنتی فضای شادی را در ستادها ایجاد می کنند که این شیوه هم فضایی شاد را در شهر ایجاد کرده و عمده مخاطبان در این ستادها قشر جوان و نوجوان هستند.

آخرین مهلت قانونی تبلیغات نامزدهای انتخابات تا فردا پنجشنبه ساعت ۷ صبح و  ۲۴ ساعت قبل از آغاز رای گیری بوده و پیش بینی می شود تبلیغات نامزدها امروز در آخرین روز باقیمانده به اوج خود برسد.

به گزارش ایرنا، انتخابات شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری همزمان با سیزدهمین دوره همه پرسی ریاست جهموری در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می شود.

ایلام بر اساس آخرین سرشماری سال ۹۵ دارای ۱۱ شهرستان و ۲۷ شهر است که ۵۸۰ هزار و ۱۵۸ نفر جمعیت دارد و ۳۱ امین استان پرجمعیت کشور محسوب می شود.

واجدان شرایط رای در استان ایلام بیش از ۴۴۰ هزار و ۵۶۵ نفر هستند.



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان