جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

ایلام - خشکسالی و پسماندهای شهری معضل و چالش زیست محیطی در استان ایلام محسوب می شوند، حل بخشی از این مشکلات نیازمند توجه ویژه همه مسئولان استانی است.

امسال یکی از سال های سخت برای استان ایلام خواهد بود، کم آبی و خشکسالی به پیکره استان نقش بسته و آرام آرام بخش های مختلف استان را تحت تأثیر قرار می دهد.

یکی از بخش هایی که در تابستان امسال تحت تأثیر قرار داده، محیط زیست استان است، کمبود منابع آبی به شدت جان گونه های مختلف جانوری و پرندگان استان را تهدید می کند.

علاوه بر این مشکل خشکسالی، معضل بزرگ محیط زیست در استان ایلام بحث پسماندهای شهری و روستایی است که چهره زشتی بر پیکره طبیعت استان گذاشته و علاوه بر این در بحث آلودگی و تخریب محیط طبیعی استان نقش داشته است.

خشکسالی حیات وحش استان را تهدید می کند

مدیر کل محیط زیست ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از جمله چالش هایی که محیط زیست در استان تهدید می کند، خشکسالی های متوالی است.

غلامرضا ابدالی بیان کرد: خشکسالی قطعاً باعث از رفتن زیستگاه های گیاهی و جانوری می شود، اولین تأثیر خشکسالی بر جنگل ها و مراتع است و علاوه بر این باعث از بین رفتن حیات وحش می شود.

وی افزود: همین خشکسالی باعث می شود که در کانون های گردو غبار که در کشورهای همسایه مانند عراق و عربستان واقع شده پوشش گیاهی از بین رود و گرد و غبار هوای استان ایلام را تحت تأثیر قرار دهند.

مدیر کل محیط زیست ایلام بیان کرد: از دیگر چالش های محیط زیست، کشاورزی های سنتی است، قطعاً کشاورزی های غرقابی که منابع آب را از بین می برد باعث آلوده شدن خاک و آب و حیات انسان می شود.

وی افزود: از دیگر مخاطرات مهم در محیط زیست، شکار و صید بی رویه که مبتنی بر اخلاق نباشد، همچنین آلاینده های صنعتی از عمده چالش های محیط زیست است.

ابدالی ادامه داد: در ۶ شهر استان مثل ایلام، ایوان، مهران، دره شهر، دهلران و سرابله تصفیه خانه فاضلاب وجود دارد و در ۲ شهرستان اکواز ملکشاهی و آبدانان نیز مجوز لازم در این زمینه صادر شده است.

در پسماندهای شهری در استان مشکل وجود دارد

مدیر کل محیط زیست ایلام اضافه کرد: بخش عظیمی از فاضلاب شهری تصفیه و بعد از آن وارد رودخانه ها می شود، پسماندها چند دسته از جمله پسماندهای پزشکی، صنعتی و پسماندهای شهری شامل می شوند.

وی گفت: در پسماندهای پزشکی موفقیت خوبی در استان کسب شده و ایلام از استان های پیشرو کشور است که تمام بیمارستان های مهم استان به سیستم امحای پسماندهای عفونی مجهز است.

ابدالی عنوان کرد: این پسماندها به نحو استانداردی و با نصب دستگاه های استاندار تحت نظارت محیط زیست جمع آوری و بی خطر سازی می شوند.

مدیر کل محیط زیست ایلام بیان داشت: اما در پسماندهای شهری در استان مشکل وجود دارد، سیستم جمع آوری و امحا که هم اکنون در ایلام و سایر شهرستان ها در این خصوص انجام می شود مدنظر محیط زیست استان نیست و استانداردهای محیط زیست رعایت نمی شود.

وی افزود: هم اکنون در شهر ایلام مجوز کارخانه کمپوست صادر شده و سخت ترین مجوز آن ارزیابی زیست محیطی بود که توسط محیط زیست صادر شد.

ابدالی اضافه کرد: در بحث نخاله های ساختمانی نیز وضعیت خوبی در استان مشاهده نمی شود، شرکت هایی که متولی جمع آوری نخاله های ساختمانی هستند متأسفانه خوب رصد و کنترل نمی شوند و این کامیون ها گاهاً در هر زمین خالی که می بینند نخاله ها را خالی می کنند.

چهار منطقه حفاظت شده در استان ایلام وجود دارد

مدیر کل محیط زیست ایلام افزود: یکی از بهترین دستاوردهای محیط زیست طی ۵۰ سال گذشته، سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به گستردگی شرح وظایف و کمبود امکانات و کمی تجهیزات و نیروی انسانی باید همکاری مردم را در کنار خود داشته باشیم، افزود: در استان ایلام ۴۷ سازمان مردم نهاد با جمعیتی حدود ۲۰ هزار نفر عضو فعال است که این تشکل ها بازوان پرتوان محیط زیست هستند.

وی ادامه داد: حیات وحش استان سرمایه ها و ذخایر ژنتیکی استان هستند، محیط زیست عرصه آزمون و خطا نیست هر خطایی که در عرصه محیط زیست انجام شود باعث از بین رفتن یک گونه خواهد شد که امکان جبران آن برای نسل بشر وجود ندارد.

ابدالی عنوان کرد: با توجه به اینکه در استان ایلام ۲ میلیون هکتار عرصه وجود دارد، ۱۴۳ هزار و ۲۷۵ هکتار در قالب چهار منطقه حفاظت شده مانشت و قلارنگ ۳۳ هزار هکتار، کبیرکوه ۲۰ هزار هکتار، دینارکوه ۳۰ هزار هکتار و منطقه حفاظت شده کولک ۵۸ هزار و ۸۰۰ هکتار تحت مدیریت و نظارت محیط زیست است.

مدیر کل محیط زیست ایلام بیان کرد: همچنین دو اثر طبیعی ملی از جمله اثر طبیعی ملی دهلران با یک هزار و ۴۰۰ هکتار و اثر طبیعی ملی تنگه رازیانه با ۷۵ هکتار تحت نظارت محیط زیست استان است.

کولک یکی از بهترین و باارزش ترین زیستگاه های حیات وحش کشور

وی در خصوص اقدامات محیط زیست در منطقه حفاظت شده کولک برای جلوگیری از شکار غیرقانونی عنوان کرد: کولک یکی از بهترین و باارزش ترین زیستگاه های حیات وحش کشور است.

ابدالی اضافه کرد: در حفاظت کولک مشکلی که وجود دارد، یک ضلع حفاظت شده منطقه کولک مرز عراق و به خاک عراق متصل می شود و نیروهای حفاظتی محیط زیست فقط در محدوده خاک کشورمان خود مجاز به نظارت هستند.

مدیر کل محیط زیست ایلام گفت: گاهی اوقات برخی از این شکارچیان از طرق عراق خطوط قرمز را در بحث شکار رعایت نمی کنند، برای تکمیل حفاظت محیط زیست استان در این منطقه، یک باب پاسگاه محیط زیست شبانه روزی احداث شده که محیط بانان به صورت شبانه روز در این منطقه حضور دارند.

ابدالی در خصوص رعایت نکردن بهداشت در باغ پرندگان عنوان کرد: مجوز باغ پرندگان چند سال پیش صادر شده است، اما استانداردهای لازم را نتوانست رعایت کند و محیط زیست با مطالبه گری بخش خصوصی و مردمی و حمایت دستگاه قضا، مجوز باغ پرندگان تعلیق شده و تا زمانی که استانداردهای مورد نظر سازمان رعایت نشود، قطعاً اجازه راه اندازی مجدد را نخواهیم داد.

منبع مهر



نویسنده: Fatahi
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان