جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

قطعی نامنظم و خارج از برنامه برق به خصوص در روزهای گذشته در استان ایلام علاوه بر گلایه مردم و صاحبان واحدهای تولیدی، تبعات مختلف اقتصادی و اجتماعی و قطعی آب را در پی داشته است.

آفتاب ایلام، در اوج گرمای تابستان هیچ چیزی بدتر از قطعی برق نیست، این مساله اکنون به یکی از مشکلات اصلی مردم تبدیل شده و حس قطعی برق که مردم طی دهه های گذشته و در زمان جنگ آنرا تجربه می کردند بار دیگر در جامعه حمکفرما شده است.

بنا بر گفته کارشناسان افزایش بار مصرف برق در پی گرم شدن هوا در بیشتر نقاط ایران همزمان با تداوم خشکسالی ناشی از کم بارشی و در نتیجه کاهش تولید نیروگاه های برق آبی در روزهای اخیر موجب وارد آمدن فشار مضاعف به شبکه برق کشور شده است.

این شرایط در مناطق گوناگون کشور از شمال تا جنوب، از استان گرمسیری خوزستان تا استانی معتدل مانند ایلام حاکم است و در چنین وضعیتی بهره برداری های غیرقانونی و مصرف بیش از ظرفیت شبکه بر مشکلات دامن می زند.

نقاط مختلف استان ایلام نیز همزمان با حاکم شدن شرایط جوی گرم، خشکسالی و افزایش مصرف برق طی روزهای اخیر دوباره شاهد خاموشی های مکرر شده که مدیریت این مساله نیازمند همکاری همه مردم است.

همزمان با افزایش بی سابقه دمای این روزهای استان ایلام بخصوص در مناطق جنوبی این استان که به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد هم رسیده است ، خاموشی های غافلگیرانه برق نیز با افزایش مصرف برق از هفته های گذشته بخصوص روزهای اخیر آغاز شده و با ادامه این روند قطعی برق، امسال تابستان سختی را برای همه مردم تداعی کرده است.

مسئولان وزارت نیرو استفاده زیاد مصرف کنندگان از برق و فشار روی شبکه های توزیع را دلیل قطعی برق می دانند که در کنار این موضوع کم آبی و خشکسالی را نیز می توان اضافه کرد.

در این راستا اولین سیاست دولت برای کاهش مصرف انرژی در دستگاه ها و نهادهای دولتی، تغییر ساعات فعالیت ادارات بود که در این چارچوب ساعت شروع به کار اداره ها و سازمان های دولتی در استان ایلام از ۱۲ تیرماه به ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح منتقل شد که البته در سال های اخیر بی سابقه نبوده اما در سال جاری قطعی برق نیز وارد زندگی مردم شده است.

اما متاسفانه در استان ایلام رعایت مصرف برق در دستگاه های اجرایی به هیچ وجه رعایت نمی شود و طی هفته گذشته و در جریان بازید خبرنگاران رسانه های مختلف استان از دستگاه ها و نهاد های اجرایی صحت این موضوع مشخص شد که ادارات ایلام نه تنها مدیریت مصرف برق را رعایت نمی کنند بلکه میزان مصرف آنها بیش از حد مجاز است.

گلایه مردم ایلام در پی قطعی های مکرر برق

طبق جداول اعلام شده از سوی شرکت توزیع نیروی برق استان ایلام، طی هفته های گذشته هر منطقه حداکثر ۲ ساعت شاهد قطعی برق در روز بود، اما طی هفته جاری در برخی مناطق، گزارش های مردمی حاکی از بروز خاموشی های بیش از ۶ ساعت نیز بوده است.

برخی از شهروندان نیز از بروز قطعی های کوتاه مدت، اما به تناوب گلایه داشتند به طوری روز گذشته که از ظهر تا عصر دو نوبت قطع و وصل برق با فاصله ۲ ساعته در محل سکونت رخ داده و  شامگاه نیز شاهد قطعی برق بیش از ۲ ساعته در نقاط مختلف استان بوده ایم.

همچنین قطعی زیاد برق طی روزهای اخیر و عدم اعلام برنامه صحیح ساعت های قطع برق باعث ایجاد مشکلات مختلف برای مردم و کسبه و گلایه هایی شده که نیازمند توجه مسئولان است.

طبق جدول زمان بندی قطعی برق که توسط اداره برق استان ایلام مشخص شده است هر منطقه در استان می بایست در زمان مشخص شده با قطعی موقت برق مواجه شود که طبق شواهد این امر به درستی انجام نمی شود.

با توجه به اینکه کسبه، تولیدکنندگان و سایر اقشار مردم استان طبق جدول این زمان بندی برنامه ریزی های کاری خود را انجام می دهند، اما عدم رعایت زمانبندی از سوی شرکت توزیع برق استان موجب آشفتگی بازار و ناراحتی مردم بخصوص کسبه و بازاریان شده است.

چند تن از بازاریان و کسبه این شهرستان در تماس با خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام در این خصوص بیان کردند: اینکه برنامه قطعی برق سراسری است این را قبول کردیم، اما عدم رعایت زمانبندی که شرکت توزیع برق استان هر روز منتشر می کند، موجب متضرر شدن همشهریان و بازاریانی مثل ما شده است.

صنعتگران از قطعی برق متضرر می شوند

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قطعی برق به صنعتگران استان که بار اصلی رونق اقتصاد و اشتغال استان را به دوش می کشند خسارت وارد می کند.

رضا محمدرحیمی اظهار داشت: با وجود مشکلات زیاد صنعتگران نظیر تحریم ها و کمبود مواد اولیه، قطعی برق نیز برای این قشر زحمتکش مشکلاتی را به وجود آورده و گلایه های آنان را به دنبال داشته است.

قطعی برق خارج از زمانبندی به صنایع ضربه وارد می کند  

مدیر کارخانه شرکت فنرسازی فجر ایلام ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قطعی برق خارج از زمانبندی و بدون اطلاع قبلی ضربه بزرگی به صنعت گران که وظیفه تولید و رونق اشتغال را برعهده دارند، وارد کرده است.

منصور کاظمی در خصوص خسارت وارد شده به کارخانه گفت: این کارخانه روزانه حداقل 2.5 تن و حداکثر پنج تن فنر تولید می کرد اما در هفته اخیر این رقم به یک تن رسیده است.

وی افزود: در این کارخانه مواد اولیه ۲ کوره پخت برای ساخت فنر موجود است که کوره نخست مواد اولیه ذوب می شود و همین مواد باید برای در مرحله نهایی در کوره هفت متری دوم که کار تنش زدایی را انجام می دهد به مدت یک ساعت و چهل دقیقه از از ابتدای محور به انتها محور برسد که گاها در طول هفته اخیر قطعی برق موجب شد که مواد اولیه به انتها نرسیده و خاصیت خود را از دست بدهد و کل محصول به ضایعات تبدیل شود و این ضرر بزرگی را برای کارخانه بدنبال دارد.

قطعی برق علت اصلی قطعی آب است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب(آبفا) استان ایلام نیز دلیل اصلی قطعی آب در برخی مناطق استان را قطعی برق عنوان کرد و گفت: خوشبختانه از نظر تامین آب استان ایلام مشکلی وجود ندارد.

نورالله تیموری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در برخی مناطق روستاییی بدلیل کمبود بارش های و خشکسالی با مشکل کم آبی مواجه هستیم اما در مجموع این استان از نظر تامین آب آشامیدنی مشکلی ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کمبود بارش و کرونا که مصرف آب را در ایلام ۳۰ درصد افزایش داد نیازمند صرفه جویی از سوی مردم هستیم که در این صورت با مشکل قطعی مواجه نخواهیم شد.

تیموری تاکید کرد: شرکت آبفای استان با هدف تامین آب شرب سالم و پایدار تمامی تلاش خود را بکار خواهد بست که در آبرسانی به مردم مشکلی ایجاد نشود.

شرکت توزیع برق خاموشی ها را مدیریت کند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری ایلام با انتقاد از عملکرد شرکت توزیع برق استان، گفت: این شرکت باید مدت زمان خاموشی را مدیریت کرده و از قبل آن را اطلاع رسانی کند.

  آیت قیصربیگی با اشاره به گزارش های رسیده از اقصی نقاط استان و گله مندی مردم از مدت زمان و تکرار خاموشی ها بدون اطلاع قبلی، یادآور شد: ما در ستاد مدیریت بحران استان مصوب کرده ایم که اگر شرکت توزیع برق ناچار به اعمال خاموشی است بایست این موضوع با اطلاع قبلی به مردم صورت گیرد.

 وی در ادامه ممنوع بودن قطع برق بیمارستان ها و اورژانس و مراکز حساس را از دیگر مصوبات این ستاد عنوان و تاکید کرد: همچنین در این ستاد مصوب شده است که شرکت توزیع برق میزان سهمیه برق استان را در این شرایط خاص با اولویت بندی و برنامه ریزی درست جوری مدیریت کند که مناطق ضروری تر چون بیمارستان ها و مراکز اورژانس، مناطق حساس چون تاسیسات و مراکز مهم و مناطق گرمتر چون مناطق گرمسیری استان بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 مدیرکل مدیریت بحران استان در ادامه ضمن گله مندی از عدم رعایت الگوی مصرف برق در برخی ادارات گفت: در بازدید های بعمل آمده متاسفانه رعایت الگوی مصرف برق توسط برخی ادارات انجام نشده که در این راستا قصور انجام گرفته متوجه بالاترین مقام دستگاه است.

 قیصربیگی با اشاره به اهمیت رعایت الگوی مصرف برق در این شرایط آب و هوایی اضافه کرد: باید به دقت بررسی شود اگر در این شرایط منطقه ای الگوی مصرف برق رعایت شده است مورد تشویق قرار گیرد و خاموشی در آن مناطق اعمال نشود.

 وی افزود: همه ما در این شرایط ملزم به همکاری و رعایت مصرف برق هستیم اما بایست بررسی شود اگر در جایی این همکاری صورت نگرفته نباید مازاد مصرف برق بر سر مناطقی که مصرف آنها تا سقف تعیین شده نرسیده است، تلافی شود.

دبیر ستاد مدیریت بحران استان با اشاره به افزایش قابل توجه دما در استان به ویژه مناطق جنوبی و گرمسیری استان و کاهش سهمیه برق مصرفی استان خواستار افزایش این سهمیه در این شرایط سخت شد و گفت: بایست در مدیریت اوضاع کنونی مصرف برق بین مناطق گرمسیری که دمایی قریب ۵۰ درجه دارد با مناطق معتدل تر تفاوت قائل شد که این مهم در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

 وی برای مدیریت اوضاع با توجه به سقف محدود تعیین شده برای مصرف برق استان تاکید کرد: به ستاد بحران استان پیشنهاد شده است در جهت کاهش بار مصرفی برق و جلوگیری از خاموشی ها در این شرایط و همچنین به دلیل بالا بودن شدت گرما و مصرف بالای برق در برخی مناطق گرمسیری استان و به دلیل حاد بودن وضعیت کرونا در برخی شهرستان ها، ادارات مناطق مذکور را تعطیل اعلام کند که البته این موضوع در دست بررسی بوده و در صورت موافقت ستاد اطلاع رسانی می شود.

خارج شدن نیروگاه از مدار دلیل قطعی برق خارج از زمانبندی است 

سخنگوی شرکت توزیع برق استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دلیل اصلی قطعی برق در استان خارج از زمانبندی تعیین شده را خارج شدن نیروگاه از مدار ذکر کرد و گفت: زمانی که نیاز برق کشور افرایش می یابد و نیروگاه از مدار خارج می شود برق استان نیز خارج از برنامه تعیین شده قطعی می شود .

محمد محمدیان شمالی افزود: برنامه ما این است که کاملا بر اساس زمانبندی قطعی برق داشته باشیم و رضایت مردم در اولویت باشد که برابر قانون مستندات تمامی زمانبندی خاموشی در استان موجود است.

وی در خصوص قطعی برق و متضرر شدن صنعتگران استان از این خاموشی ها نیز تاکید کرد: طبق هماهنگی های انجام شده با صنعتگران مدت زمان خاموشی ۱۳ تا ۱۷ عصر تعیین شده است که در مقابل این خاموشی نیز به این صنعتگران پاداش داده می شود.

منبع ایرنا



نویسنده: Fatahi
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان